X
   
 
    • براساس بخشنامه بانك مركزي؛

      امكان واريز مبلغ كسري چك به حساب جاري مسدودشده توسط سامانه محچك، فراهم شد.

      امكان واريز مبلغ كسري چك به حساب جاري مسدودشده توسط سامانه محچك، فراهم شد.

      در صورت مسدودسازي بخشي از مبلغ چك در حساب جاري صادركننده آن توسط سامانه محچك، اين شخص مي‌تواند با واريز مبلغ كسري چك نسبت به رفع سوءاثر چك اقدام كند.

      به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، براساس بخشنامه 62078 مورخ 1402/3/21 اين بانك، در صورت مسدود‌سازي بخشي از مبلغ چك در حساب جاري صادركننده چك برگشتي توسط سامانه محچك، صادركننده چك مي‌تواند مابه‌التفاوت وجه چك را در حساب جاري خود واريز كرده و با ارائه درخواست مسدودسازي كل مبلغ چك در حساب جاري، از چك خود رفع‌ سوء‌اثر كند. بانك عهده نيز مكلف است ضمن مسدود كردن مبلغ مذكور تا زمان مراجعه دارنده چك و حداكثر به مدت يك‌سال، ظرف مدت سه روز، واريز مبلغ را به شيوه‌اي اطمينان‌بخش و قابل استناد به اطلاع دارنده چك برساند.
      بدين ترتيب در صورتي كه يك برگه چك ۱۰۰ ميليون ريالي صادر شده و مبلغ ۹۰ ميليون ريال در حساب جاري صادركننده موجود بوده و مسدود شده است، صادركننده چك مي‌تواند مبلغ ۱۰ ميليون ريال (كسري مبلغ چك) را به حساب جاري خود واريز كرده و پس از ارائه درخواست مسدودي كل مبلغ چك از چك مذكور رفع سوءاثر كند.
      با ابلاغ و اجراي اين بخشنامه، رويه نادرست پيشين كه صادركننده چك برگشتي را ناگزير به تامين كل مبلغ چك بدون لحاظ مبلغ مسدودشده در حساب جاري مي‌كرد اصلاح مي‌شود.